STEM - science, technology, engineering, mathematics – vormen de sleutel tot onze toekomst. Wetenschap, techniek, engineering en wiskunde. We zullen ze hard nodig hebben om de sprong naar de toekomst goed te maken. We zullen ook mensen nodig hebben om deze sprong te maken.
Onderwijs, bedrijven, bedrijfssectoren, onderzoekers, sociale partners, burgers en beleidsmakers moeten zich blijvend inzetten om mensen voor te bereiden op de toekomst en te inspireren om te kiezen voor STEM. Dit kunnen ze doen door enerzijds de algemene STEM-competenties en -vaardigheden bij alle burgers te verhogen - ‘iedereen STEM’ - en anderzijds in te zetten op de jonge talenten met een passie voor STEM, STEM-opleidingen en STEM–beroepen - ‘STEM voor experten’.
Er zit beweging in STEM.
Er zijn momenteel heel wat initiatieven die ervoor zorgen dat sinds kort méér meisjes en méér jongens kiezen voor een opleiding in wetenschap, techniek, engineering en wiskunde.
In onderwijs wordt heel wat aandacht besteed aan STEM - zowel in het basisonderwijs, buitengewoon, secundair en hoger onderwijs.
Ook in de vrije tijd komt STEM steeds meer aan bod, denk maar aan het groeiend aantal STEM-academies.
Bedrijven en sectoren zetten hun STEM-jobs in de kijker.
De overheid zet STEM nog steeds hoog op de agenda. Haar STEM-actieplan heeft de basis gelegd voor veel van deze evoluties.
Het gaat dus de goede kant uit. Slim en dynamisch kunnen omgaan met wetenschap en technologie zal straks nog meer dan nu, de voorwaarde zijn om de uitdagingen van morgen aan te kunnen.
Maar het einddoel is nog niet bereikt. Nog lang niet. Het is nodig dat alle betrokkenen er samen de schouders onder zetten. Enkel als zij langdurig en gestroomlijnd samenwerken, kan breed en duurzaam succes geboekt worden.
Dit STEM-charter wil een breed PARTNERSCHAP PRO STEM op gang brengen. Alle betrokkenen engageren zich om via een partnerschap hun initiatieven pro STEM te versterken, te verruimen, te verbreden en te verdiepen, én ze op mekaar af te stemmen. Niet-gecoördineerde initiatieven vlakken elkaars effecten uit; worden ze echter op elkaar afgestemd, dan versterken ze elkaar en vergroten ze hun impact. Constructieve interferentie, heet dat.
Dit charter sluit aan bij het STEM-actieplan van de Vlaamse overheid. Het bundelt alle krachten uit de economische, sociale, wetenschappelijke, technologische en onderwijswereld om samen een wervend STEM-verhaal te schrijven.
Wie het charter ondertekent en STEM-ambassadeur wordt, engageert zich om het boeiend karakter en het maatschappelijk nut van STEM te onderstrepen, om mee te werken aan gezamenlijke acties om jonge en minder jonge mensen aan te trekken naar voor hen geschikte STEM-opleidingen en –beroepen, om de kwaliteit van en de waardering voor die opleidingen en beroepen te verhogen en om bij te dragen tot de herwaardering van het vakmanschap in al zijn vormen.
Het STEM-charter is een initiatief van het STEM-platform, een groep mensen uit zeer diverse kringen die op vraag van de Vlaamse overheid advies geeft over het STEM-actieplan en initiatieven om STEM uit te dragen.
Lees minder